LEKCIJA 3: Žudimo li uistinu za kvalitetom informacija?

News Fatigue

Negdje iznad Europe pa onda u nekom aerodromskom loungeu pa iznad oceana ubijam vrijeme sa kilama i megabajtima medijskog sadržaja – old fashioned papirnate verzije časopisa pa onda ubertrendy iPad aplikacije istih časopisa, nekih novina, filmovi i glazba i sav ostali medisjki sadržaj po izboru avio kompanije, naravno za svaki slučaj imam ja i iPod, a i laptop da pišem ovo i čitam još neke medijske sadržaje koje sam pažljivo odabrala i saveala na svoj laptop… let do Amerike je dug ali materijala je za nekoliko putova oko svijeta… a taj informacijski overweight nije samo iznimka mog transfera na drugi kontinent. “News consumers do have a ubiquity of news to select from at almost anytime, from anywhere on a variety of technologies and platforms—television, Internet, mobile devices, radio and more. However, the reality is that the abundance of news and ubiquity of choice do not necessarily translate into a better news environment for consumers. In fact, the consumers in this study exhibited news fatigue as they attempted to navigate an information stream that mostly dishes up recycled headlines and updates.”

Ovo je samo dio vrlo interesantne studije Associated Pressa iz 2007. godine koja je pokazala da su današnje MLADE generacije iznurene od ogromne količine informacija i da pate od „zamora vijestima“.

Izgleda da od viška glava ipak boli… (Ne samo viška vijesti, nesuvislost ove poslovice potvrđuju brojna empirijska istraživanja sa viškom _________ popunite sami…)

A major finding was that participants yearned for quality and in-depth reporting but had difficulty immediately absorbing such content because they were bombarded by facts and updates in headlines and snippets of news.“ Žudnju za kvalitetom ispoljili su ispitanici iz SAD-a, Velike Britanije, Indije a sigurna sam da bi i mladi Hrvati ili barem VNŠ studenti da ih se pitalo…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: