LEKCIJA 22: Kako do Pulitzera?

MEET… Mark Katches

Mark je za sada najbliže što sam prišla Pulitzerovoj nagradi. Pulitzerova nagrada i priče koje je dobiju fasciniraju me i vesele jer daju dignitet, naglašavaju stvarnu vrijednost, podsjećaju na društvenu važnost novinarstva. Mark to radi svaki dan, danas kao izvršni urednik California Watcha i predavač na Stanfordu i Berkeleyu. Dok je vodio istraživačke timove u Milwaukee Journal Sentinelu i Orange County Registeru bio je urednik priča koje su osvojile Pulitzera 2008. i 2010. godine, a to su samo neke od nagrada koje se vežu uz njegov rad. Uz svoj novinarsko-istraživački rad, Mark se najviše ponosi svojim korijenima – baka i djed su mu iz Splita…

California Watch je neprofitna news organizacija. Što to točno znači? Kako vas to razlikuje u uredničkom i poslovnom smislu od tradicionalnih medijskih organizacija?

MK – U ovom trenutku smo neprofitna organizacija jer se oslanjamo na prihode od fondacija. Financiramo se i iz drugih izvora, jednim manjim dijelom od prodaje oglasnog prostora. Znači, za razliku od većine redakcija koje se financiraju prodajom oglasnog prostora i naklade, mi se financiramo brojnim velikim prilozima fondacija. Naši investitori nemaju direktnu vezu sa našom operacijom. Mi priče stvaramo nezavisno, bez vanjskih utjecaja. Na mnogo načina, rad u neprofitnoj redakciji ne razlikuje se bitno od onog u bilo kojoj drugoj redakciji. Prikupljanje informacija, uređivanje, provjera i produkcijski proces isti su kao i u drugim redakcijama koje sam vodio. Najveća razlika je u tome što mi proizvodimo za druge news organizacije. Naš distribucijski model je unikatan. Na mnogo načina smo izolirani, fokusirani na jednu misiju – da proizvodimo istraživačke priče.

U siječnju ste lansirali The California Watch Media Network. O čemu je riječ?

MK – The California Watch Media Network je grupa tisak i video partnera koja od California Watcha uzima određenu količinu priča. Te organizacije plaćaju za naš sadržaj. Cijena koju plaćaju ovisi o njihovoj veličini. Mreža tih partnera omogućuje i da više nas radi na jednoj priči, a to onda našim klijentima, partnerima smanjuje cijenu koju plaćaju za priču. Oni koji su van mreže taj isti sadržaj skuplje plaćaju. U principu je to novi način pakiranja sadržaja za news organizacije u pretplatnički model koji omogućuje i nove načine zajedničke suradnje.

Bili ste urednik nekolicine projekata koji su osvojili Pulitzerovu nagradu. Što čini neku priču Pulitzer materijalom?

MK – To je odlično pitanje. Nije uvijek lako to definirati. Neke priče jasno ispunjavaju te neke kriterije, a neke i ne. Ali osnovne karakteristike bi bile:

–         mora biti na neki način revolucionarna, dobro napisana i sveobuhvatna

–         mora biti inovativna i pedantna

–         mora biti jasna i stvoriti vezu sa čitateljima – obično uz pomoć žrtava i negativaca jer to izaziva snažne reakcije. Ako to nedostaje, onda će vjerojatno izostati odnos sa čitateljem

–         mora pozivati na odgovornost

–         mora biti dovoljno moćna da utječe na neke promjene, stvori neki mjerljivi utjecaj

–         najbolje priče moraju biti hrabre – da bi bile ispričane, treba savladati ozbiljne prepreke i izazove

Predajete na novinarskom studiju na Berkeleyu. Što smatrate da su tri najbitnije stvari koje studenti moraju naučiti o istraživačkom novinarstvu?

MK – Smatram da ima puno više od tri stvari koje bi trebali naučiti. Ali ako moram odabrati tri, neka budu ove:

1.      Morate znati kako sagraditi slučaj. Najbolje istraživačke priče pedantno prikupljaju dokaze i prikazuju ih čitateljima na neodoljiv način, tako da čitatelje uvjerite svojim otkrićima. Morate naći vrlo strateški i logičan pristup priči.

2.      Budite transparentni. Budite pošteni, iskreni i otvoreni prema svojim izvorima i čitateljima.

3.      Nemojte čekati do samog kraja da se suočite sa predmetom svog istraživanja. Otvorite dijalog što prije tijekom istraživanja jer to može obogatiti vaše izvještavanje.

Advertisements

2 responses to “LEKCIJA 22: Kako do Pulitzera?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: