LEKCIJA 24: Što spasiti i kako?

Neprofitno novinarstvo

Zadnjih su godina teme vezane uz novinarstvo a apokaliptičnog predznaka – od Economistovog „Who killed the newspaper?“ iz 2006. do danas – postale gotovo svakodnevna stvar. Skratiti ću traktat na temu “novinarstvo je nužno želimo li živjeti u informiranom, demokratskom društvu“ i postaviti pitanje: “Trebamo li od propasti, smrti, nestajanja i drugih apokaliptičnih scenarija spašavati medijske organizacije ili novinarstvo?“ Jer to nije isto.
Tradicionalne medijske organizacije spotiču se na digitalnim platformama, gube u društvenim mrežama, pokušavaju prilagoditi svoje poslovne modele promjenama na tržištu i novim navikama potrošača… U olujama koje bjesne izdavači su preko ruba palube bacili istraživačke novinare, lektore, stručnjake za neka “nevažna“ područja poput znanosti i religije, sve u nadi da će tako lakše preživjeti i dočekati kraj oluje. Ali neće. Živimo u nemirnim, potresnim vremenima u kojima ne trebamo gledati prognozu da bi saznali da nas sutra opet čekaju promjene. Promjene su danas dio svakodnevnice svake medijske i brojnih drugih organizacija. Tema spašavanja novinarstva ne treba biti fokusirana samo na spašavanje tradicionalnih medijskih organizacija, čak ni na spašavanje tradicionalnih novinarskih formi, već na činjenicu da je izazov (kao što kažu u Knight fondaciji) “creating, strengthening and protecting informed communities and local information ecosystems, of which journalism is a necessary component.“

I tu se onda, unatrag nekoliko godina, na američkoj medijskoj sceni pojavljuje neprofitan model za medijske organizacije koji im dozvoljava da svoju novinarsku misiju ispunjavaju bez kompetitivne potrebe za profitom. Takve se organizacije financiraju od donatora i fondacija. Evo četiri primjera:

ProPublica

Kalifornijski filantropi Herbert M. i Marion O. Sandler su 2008. osnovali ProPublicu i obvezali se da će barem sljedeće tri godine u nju uložiti 10 milijuna dolara godišnje. Misija: “To expose abuses of power and betrayals of the public trust by government, business, and other institutions, using the moral force of investigative journalism to spur reform through the sustained spotlighting of wrongdoing.“ (U rubrici O nama stoji sve najosnovnije o ciljevima, procesima i financiranju jedne neprofitne istraživačke news operacije). Sakupili su stvarno impresivan tim – bivšeg izvršnog urednika Wall Street Journala Paul E. Steigera kao glavnog urednika i Stephena Engelberga, bivšeg istraživačkog urednika New York Timesa, kao izvršnog urednika. 2010. godine, ProPublica je osvojila Pulitzerovu nagradu za istraživačko novinarstvo – impresivna ekipa se isplatila.  Kritičari ove medijske operacije se pitaju “Što je na agendi  Sandlerovih?“, no njih dvoje tvrde kako nemaju nikakav utjecaj na sadržaj koji se objavljuje, iako je Herbert predsjednik Upravnog vijeća.

I-News

I-News je sasvim drugačiji primjer. Laura Frank, izvršna direktorica I-Newsa i njezin tim dugogodišnji su medijski profesionalci. I-News su za Rocky Mountain regiju osnovali kao “a not-for-profit corporation developing as a very small team of highly-skilled, highly-efficient reporters with proven investigative skills.“ O sebi kažu: “Our focus is high-impact, investigative journalism with an emphasis on data analysis, statistical analysis, data visualization and public records research. These are skills most newsrooms currently lack. However, these are skills that are urgently needed to produce public-interest journalism. The I-News reports are distributed to a state-wide audience through the print, broadcast, online and mobile platforms of public television, public radio, newspapers, and ethnic media. I ono što je možda bitno i za tradicionalne medijske organizacije – neprofitne news organizacije nisu konkurencija. Kao što I-Newsovci kažu: “ I-News does not take audience away from existing media. Instead, it leverages those audiences and the special skills of the I-News team to deliver more investigative reporting to more citizens than ever before.“ Možda su upravo takva partnerstva put do neke bolje budućnosti i novinarstva i medijskih organizacija…

 

U ranijim sam postovima pisala o MinnPost-u,  neprofitnoj news organizaciji iz Minnesote i  razgovarala sa Mark Katchesom, izvršnim urednikom California Watch– a, neprofitnog projekta iz Kalifornije.

Jedna bitna lekcija iz američkog businessa je ona o važnosti i jačini network organizacija. The Investigative News Network “is dedicated to helping our member non-profit news organizations produce and distribute stories with the highest impact possible, and to become sustainable businesses. We are a consortium of high quality, award-winning watchdog journalistic organizations serving the public interest to benefit our free society. We aim to provide premier support for our members, by maximizing revenue streams for sustainability, incubating and fostering new non-profit newsrooms, providing opportunities for editorial collaboration and creating distribution channels to reach the widest audience possible.“ Njihove članove danas čini 51 neprofitna, nepristrana news organizacija u SAD-u, Portoriku i Kanadi.

Dodatne informacije:
Prošle je godine Knight fondacija objavila “Seeking Sustainability: Nonprofit News Roundtable“, izvještaj sa okruglog stola održanog u Austinu u Teksasu u travnju 2010. godine.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: