LEKCIJA 27: Ide li medijima matematika? HuffPo blogerima da, NYT-u baš i ne

DOBRI MATEMATIČARI
U jednom od ranijih postova pisala sam o tajnama uspjeha The Huffington Posta. Jedna od glavnih postavki njihovog poslovnog modela bila je da 3000 blogera koji stvaraju sadržaj za The Huffington Post nisu plaćeni, što znači da su troškovi stvaranja sadržaja bili vrlo niski. Neki blogeri bili su dio te priče da bi povećali svoju popularnost, neki  jer su htjeli podržavati lijevu i/ili progresivnu  politiku koju je HuffPo imao, neki jer su htjeli biti dio te vrlo aktivne online zajednice… I sve je odlično funkcioniralo dok su svi imali osjećaj da se interesi svih uključenih strana podjednako ostvaruju.

A onda je Arianna Huffington od AOL-a dobila 315 milijuna dolara za HuffPo. 3000 blogera dobilo je 0 dolara. Pravno to i nije problem jer vlasnički udio nisu ni imali. Ali etički je problem, jer sada je HuffPo postao  dio velikog etabliranog medijskog money-making (doduše lately money-loosing) stroja pa se više ne čini fer da svi ti blogeri u tom sistemu rade besplatno. The Newspaper Guild podržava štrajk koji su pokrenuli autori HuffPo-a zbog politike kompanije da koristi “neplaćenu radnu snagu“ . Pokrenuta je i Facebook grupa Hej Arianna, Can You Spare a Dime?

Cherie Turner , jedna od sada bivših HuffPo blogerica, objašnjava: “Certainly, we all have written for free for the great exposure the Huffington Post can give us, but what’s the cost? Those of us on strike feel it undermines the value of our profession and is unethical, especially in light of great profits by those at the top. We are only asking for a fair share of what we are helping to create. We are also speaking out against real journalism being run side-by-side with advertorial.“

Izgleda da novinari znaju računati. Razlika između bivanja članom angažirane online zajednice i bivanjem neplaćenom radnom snagom iznosi 315 milijuna dolara – od kojih novinari ne dobiju niti jedan.

LOŠI MATEMATIČARI
Hot tema prošlog tjedna je New York Times-ov dugo najavljivani pay wall. Objavljeno je kako će izgledati njihova digitalna pretplata kada 28.3. oko svog globalno privlačnog sadržaja podignu “platni bedem“. Brojni blogovi, tweetovi, stručnjaci, laici, vidovnjaci, kritičari… predviđaju propast, uspjeh, bune se, hvale… Kako će to stvarno funkiconirati i koliko će uspješno biti i da li će NYT-u  povećati ili smanjiti prihode od digitalne platforme, pokazat će vrijeme. No već sada se i meni i nekim drugim medijskim teoretičarima i praktičarima čini da nešto bazično ne štima. Naime, ako tri opcije pretplate prikažemo pojednostavljeno matematički, dobijamo sljedeće:

  1. NYT.com + X = 15
  2. NYT.com + Y = 20
  3. NYT.com + X + Y = 35

Bez puno matematičkog procesuiranja jasno je da u ovoj jednadžbi zapravo nema nepoznanica. X = 15, Y = 20 pa je onda NYT.com = 0. Drugim riječima, u prvom paketu plaćate pristup smartphone aplikakaciji, u drugom tablet aplikaciji a u trećem “all digital access“ iliti pristup smartphone + tablet aplikaciji. (detalji o paketima) Zaključak: pristup web stranici NYTimes.com-a i bogatstvu sadržaja koji ona nudi pogotovo kada je riječ o arhivi unazad više od jednog desetljeća NE VRIJEDI NITI JEDAN JEDINI DOLAR. Čemu onda plaćanje pristupu online sadržaju?!

Još jedna čudnovatost ovog NYT-ovog modela u financijskom smislu je da ima rupe , odnosno, ako ćete sadržaju NYTimes.com-a pristupati preko npr. Facebooka ili Twittera, moći ćete mu pristupiti besplatno!

Osim ovih matematičko-financijskih analiza moram dodati i jednu kratku komunikacijsku:  semantička  kompleksnost kojom je predstavljena digitalna pretplata sigurna je prepreka za efikasnu komunikaciju, a ne mudri marketinški trik.

Advertisements

2 responses to “LEKCIJA 27: Ide li medijima matematika? HuffPo blogerima da, NYT-u baš i ne

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: