LEKCIJA 30: Čemu služe profesionalne novinarske organizacije?

MEET… Liz Enochs

Society of Professional Journalists najveća je i jedna od najstarijih profesionalnih novinarskih organizacija u SAD-u. Liz Enochs je predsjednica ogranka Sjeverne Kalifornije. Liz je prije svega svestrana – od studija antropologije na prestižnom sveučilištu Duke pa preko pozicije ekonomske stručnjakinje u Bloombergu do eksperta za pravna pitanja na mjestu urednice u The Daily Journalu i autorice bloga u kojem dekonstruira rječnik, ona je sigurno dobar primjer članovima svoje organizacije kako biti obrazovan i aktivan član novinarske zajednice.

Koja je svrha SPJ-a ? Koji su njeni osnovni ciljevi?

LE – SPJ je osnovan prije više od sto godina sa ciljem da unaprijedi i zaštiti novinarsku profesiju. Njegovi osnovni ciljevi su da:

–         Potiče protok informacija koje mogu pomoći ljudima donositi odluke o svom životu, svojoj zajednici i u svom narodu

–         Održi kontinuirani oprez oko očuvanja Prvog amandmana i očuvanja slobode govora i medija

–         Stimulira visoke standarde i etičke principe novinarske profesije

–         Njeguje izvrsnost među novinarima

–         Inspirira nove generacije talentiranih pojedinaca da postanu posvećeni novinari

–         Ohrabruje različitost u novinarstvu

–         Bude eminentna novinarska organizacija sa značajnim brojem članova

–         Osigurava klimu u kojoj se novinarstvo može slobodno prakticirati

Koliko je organizacija važna za održavanje novinarskih standarda?

LE – Kao najveća organizacija novinara u SAD-u sa više od 8 tisuća članova, SPJ uspijeva imati i nacionalni i regionalni i lokalni utjecaj. Na primjer, SPJ sa senatorima i članovima Kongresa radi na donošenju Shield Law-a na nacionalnoj razini koji bi onemogućio da se novinari zatvore ili smatraju krivim za nepoštivanje suda ako odbiju odati svoje izvore. (op.a. Neke države u SAD-u imaju Shield Laws, poput npr. Kalifornije, ali zakon ne postoji na nacionalnoj razini.)

SPJ također ima vjerovatno najopsežniji i najkorišteniji Etički kodeks za novinare. Jedan naš ogranak, Chicago’s Headline Club, ima 24-satni ethics hotline a i u drugim ograncima postoje organizirane službe za pomoć oko etičkih pitanja. U Kaliforniji smo se, na primjer, izborili da se dozvoli pristup više kamera u sudnice.

Na što vi kao ogranak Sjeverne Kalifornije stavljate poseban naglasak kod svojih aktivnosti?

LE – Mi stavljamo naglasak na pomoć lokalnim novinarima da im omogućimo pristup informacijama i treninzima koji im mogu pomoći u tranziciji u freelance status, digitalne medije i bilo koje druge karijerne promjene. Prije par godina smo tako počeli seriju predavanja pod nazivom “Novinarstvo u doba iPhonea“ kojima smo željeli pomoći novinarima da se snađu u digitalnom prostoru, nađu nove profesionalne prilike, razviju svoje poduzetničke projekte i općenito lakše postanu dio stalno evolvirajuće novinarske profesije.

Također im pomažemo pri rješavanju sukoba kod pristupa informacijama od javnog značaja i javnoj upravi. Na primjer, naša Komisija za slobodu informacija (Freedom of Information committee), koja je vrlo aktivna, redovito organizira radionice na kojima se novinare informira o pravima i pravilima pristupa lokalnim događanjima. To smo počeli raditi kada smo uvidjeli da je Policijska uprava San Francisca počela sve strožije tražiti press akreditacije koje izdaje policija. Posve je opravdano da se policijske press akreditacije traže kada je riječ o pristupu mjestu zločina ali ne i kada je riječ o rutinskoj  press konferenciji gradskog ureda o novom pravilniku o biciklističkim stazama ili istospolnim brakovima ili recikliranju ili o kojoj god je temi toga dana riječ.

Locirani ste na istom području kao i neke od tehnološki najnaprednijih kompanija na svijetu – da li surađujete s njima i kako?

LE – Naravno. Uključili smo te kompanije u brojne aktivnosti koje organiziramo. Naša Journalism Innovations konferencija 2010. godine okupila je predstavnike Googlea, Yahooa i Fwixa na kojem su oni govorili o tome kakav je odnos tehničkog razvoja njihovih kompanija i industrije vijesti. Također, već treću godinu zaredom organiziramo Town Hall Forum na kojem se govori o razvoju lokalnog novinarstva. Ove godine je tema “New Media Turns the Corner“.

Kako ste se vi kao organizacija prilagodili digitalnom dobu?

LE – Kao ogranak smo većinu naše komunikacije sa članovima prebacili online. Imamo i SPJ Norcal flickr i Twitter feedove kao i Facebook stranicu. Uz to, u procesu smo dorade naše web stranice kako bi bila prilagođenija korisnicima.

Zadnje tri godine sponzoriramo Journalism Innovations konferenciju koja je fokusirana na pomaganje novinarima, građanima i aktivistima da se prilagode digitalnom dobu. Kroz panel diskusije, predavanja, debate i radionice za razvoj novih znanja i vještina na ovim konferencijama svake godine educiramo 200 do 300 ljudi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: