Lekcije o komercijalno isplativom digitalnom novinarstvu koje smo do sada trebali naučiti

Prije svega jedan disclaimer (što nije isto što i izgovor) – kao što autori izvještaja „The Story So Far: What We Know About the Business of Digital Journalism“  u predgovoru kažu, riječ je o digitalnom novinarstvu u SAD-u pa nisu sve lekcije primjenjive na druga, posebno ne na puuuno manja tržišta na kojima monetiziranje sadržaja ozbiljno pati zbog zakona vrlo malih brojeva. No to za hrvatsko digitalno novinarstvo ne bi trebao biti izgovor za nesavladavanje brojnih lekcija o financijski donekle samoodrživom poslovanju digitalnih medija.

U predgovoru autori definiraju i na koju se vrstu medijskih organizacija fokusiraju u izvještaju pa kažu: „This report focuses on news organizations that do original journalism, defined for our purposes as independent fact-finding undertaken for the benefit of communities of citizens. Those communities can be defined in the traditional way, by geography, but can also be brought together by topics or commonalities of interest. We also look into media companies that aggregate content and generate traffic in the process.“ Suspregnut ću elaboriranje ciničnog komentara da hrvatskim medijskim organizacijama nije inherentno da se bave „original journalism, defined for our purposes as independent fact-finding undertaken for the benefit of communities of citizens“ i samo navesti 5 lekcija, neku vrstu svog executive summary-ja ovog izvještaja:

1.      Digitalna platforma ne služi recikliranju sadržaja sa tradicionalnih medijskih platformi. Ona mora biti razvijena sa originalnim, visoko vrijednim sadržajem koji je multimedijalno koncipiran, odabran i uređen.

2.      Online oglašavanje treba biti manje o CPM-u, a više o društvenim medijima, SEO-u, kreativnoj suradnji sa oglašivačima… I ne, oglašavanje na internetu nikada neće donijeti ogromne prihode koje je nekoć nosilo oglašavanje u tisku ili na TV-u jer, kao što je Jakob Nielsen rekao još 1998.: “The basic point about the Web is that it is not an advertising medium, the Web is not a selling medium, it is a buying medium. It is user-controlled.”

3.      Agregacija sadržaja je najjeftiniji i najefikasniji način za povećanje posjećenosti. Ujedno i najdemokratičniji – jedan od prvih investitora u The Huffington Post  Eric Hippeau je svoje ulaganje gotovo filantropski objasnio riječima: „Blogs could democratize news “ i onda koju godinu kasnije lijepo profitirao od tog svog ulaganja u demokratizaciju vijesti finim postotkom od 315 milijuna koje je AOL platio za HuffPo.

4.      Iako je linkanje na eksterni sadržaj, agregacija, odličan alat za povećanje prometnosti, treba voditi računa da sadržaj web stranica teško zadržava pažnju korisnika. Za razliku od novine ili magazina, Internet nema odlike kognitivnog kontejnera. Stoga treba pažljivo balansirati između agregacije i vlastite sadržajne privlačnosti pažnje.

5.      OK, svi kao znamo da ljudi nemaju namjeru plaćati vijesti. Najveći svjetski paywall pokus – NYT  još je u ranoj fazi. Kako god on završio, digitalna platforma treba biti monetizirana. Prije svega kada je riječ o najmanje tradicionalnim platformama poput mobilne ili tablet uređaja. To podrazumijeva neki Freemium model gdje onaj sadržaj koji korisnici budu spremni platiti mora biti Premium, a ne nešto što je u identičnom obliku na raspolaganju iz 100 drugih izvora.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: