Lekcije o financijskoj održivosti medija

WNC2011 Report I

Sivi i mokri Beč  jučer baš nije djelovao kao obećavajuće mjesto za budućnost novina. No novinski izdavači odnosno njihova krovna svjetska organizacija World Asssociation of Newspapers and  News Publishers WAN-IFRA  prvog dana World Newspaper Congressa WNC2011pokazala je da dobro zna u čemu leži problem njihovog preživljavanja i razvoja. Prvi okrugli stol kongresa bavio se financijskom održivošću medija.

Anne Nelson, profesorica na sveučilištu Columbia u New Yorku predstavila je pet principa kojima bi se mediji trebali voditi u svom razvoju kako bi uz uredničku nezavisnost mogli ostvariti i onu financijsku. Kaže ona:

1.      Morate poznavati kontekst tržišta na kojem poslujete.

2.      Unaprijedite podatke o svojem poslovanju, tržištu, konkurentima… Istraživanja tržišta i relevantni podaci ključni su faktori razvoja.

3.      Pažljivo balansirajte između inovacije i onoga što je „sada i ovdje“. Iako je sve digitalno cool i uzbudljivo, treba voditi računa da su i tisak (pa i radio) još alive & kicking i ključni za stabilnost poslovanja.

4.      Morate dobro poznavati osnove. Ne možete razumjeti trendove i predvidjeti budućnost medija ako pri tom dobro ne poznajete današnjicu svoje industrije, svojeg poslovanja.

5.      Različita tržišta imaju posve različite potrebe, zahtjeve. Iskustva sa npr. američkog tržišta samo su djelomično transferabilna na druga tržišta.

Anne je predstavila i istraživanje koje je objedinjeno u izdanju Financially Viable Media in Emerging and Developing Markets, a uz nju su na panelu sudjelovali i Harlan Mandel direktor Media Development Loan Fund-a i medijski stručnjaci iz Open Society fondacije, USAID-a i CIMA-e.

Pa sumirajući ono o čemu su razgovarali i neka svoja promišljanja na koje su me naveli, uz već navedene lekcije o financijskoj nezavisnosti i održivosti ja bi još dodala:

6.      Istraživanje koje je predstavljeno pokazuje da ekonomski faktori imaju veći utjecaj na nezavisnost medijskih organizacija nego politički.

7.      Diferenciranost prihoda proporcionalna je uredničkoj nazavisnosti.

8.      Kao što Anne kaže, sve digitalno, tehnologija, tableti, app-ovi… sve je to hot i fancy, ali još uvijek prihodovno predstavlja kikiriki. Bitno je da ima veliki potencijal rasta pa se time moramo početi baviti, ali „sada i ovdje“ račune još uvijek plaća print.

9.      „One size does not fit all“ i eksperimentiranje s poslovnim i prihodovnim modelima je krucijalno da bi smo našli svoj unikatni poslovni model.

10.   Diskurs o održivosti medija često je posve odvojen od stvarnosti. Menađerska znanja i vještine tek su od nedavno na agendi medijskih konferencija i obrazovnih institucija a iznimno su važni za održivost medija.

I na kraju, kao neki executive summary: Strast prema novinarstvu treba biti poduprta strašću prema financijskoj održivosti.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: